Detox Paling Murah dan Paling Selamat

Saya memang suka topik detox ni. Detox ni banyak cara sebenarnya tapi hari ni saya cuma nak cerita 1 kaedah detox yang paling mudah dan murah iaitu Puasa.

Yes, puasa. Jangan tak tau puasa ni salah satu cara detox tertua dalam dunia. Malah dalam Islam, berpuasa adalah satu ibadah yang wajib dan ia merupakan rukun Islam ketiga sebagaimana menurut firma Allah dalam surah al Baqarah, ayat 183 yang bermaksud…..

’wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana yang telah diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa’

Bagi umat Islam puasa itu bukan sahaja sebagai satu ibadah, tetapi mempunyai implikasi hikmah yang lebih luas lagi dengan mencakupi aspek perubatan dan kesihatan, pemakanan, perekonomian, pembasmian kemiskinan dan keadilan serta perpaduan sosial dan banyak lagi. Syok,kan??

So macam mana puasa ni boleh bantu bersihkan badan kita?

Puasa ni salah satu cara detox semulajadi. So kalau semulajadi memang akan ambil masa sikit la kan Lain la kalau kita ambil supplement atau ubat - ubat untuk detox, proses itu akan berlaku dengan cepat. Seseorang yang berpuasa telah memberi ruang masa yang mencukupi kepada organ pencernaan seperti perut, usus, pankreas dan hati untuk melakukan kerja-kerja pembersihan di samping memperbaiki lagi keadaan diri mereka yang telah rosak yang selama ini tidak dapat dipenuhi akibat dari pertambahan beban makanan. 

Ketika berpuasa juga, aktiviti pembersihan badan menjadi lebih menyeluruh dan segala toksin dapat dikeluarkan dari kolon, buah pinggang dan pundi kencing serta paru-paru dan kulit. Keadaan ini akhirnya melapangkan kesan sumbatan yang berlaku pada dinding dan saluran sistem pemakanan dan pernafasan lalu memberi cukup bekalan oksigen kepada sel-sel dalam badan dan menjadikannya lebih bertenaga. Pembersihan sisa toksin dalam kolon umpamanya amat penting bagi kesihatan sistem penghadaman dan pencegahan barah usus dan RasululLah s.a.w sendiri mengamalkan aktiviti pembersihan kolon ini di mana berpuasa amat berkesan bagi tujuan ini.

Banyak kelebihan berpuasa ni sebenanrnya.. kalau nk cerita semua memang tak tercerita..haha.  Ramadhan pun dah tak lama ni, so sekarang masa yang sesuai untuk kita practice badan dengan start berpuasa.So Ramadhan nanti boleh la berpuasa dengan lebih baik, ye tak?

Tapi jika anda mahu detox dengan cara lebih mudah dan selamat selain berpuasa apa kata anda mencuba DTX Shaklee!! amat sesuai diamalkan jika kita sering makan makanan segera, berkolesterol tinggi dan tidak mengamalkan gaya hidup sihat.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Call / Sms / Whatsapp / Viber
FB : najihah sudi
PERHATIAN : Konsultasi selepas pembelian produk adalah khas untuk PELANGGAN SAYA sahaja. Sila rujuk pengedar anda untuk sebarang masalah yang timbul, cara pemakanan suplemen yang lebih terperinci, tips - tips dan sebarang konsultasi selepas pembelian. Terima kasih.. :-)

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Baca ni! Best!