[ Tips Kurus ] 5 Petua mudah kawal nafsu makan!



Tadi masa jalan – jalan (blogwalking) mencari idea untuk blog tetibe terjumpa plak artikal menarik ni.. rugi kalau x dikongsi bersama. Ia mengenai tips – tips untuk kawal NAFSU MAKAN. 

Saya percaya, dalam banyak – banyak usaha kita untuk turunkan berat, saya rasa part nak kawal nafsu makan ni memang susah.. ramai di kalangan kita boleh menggantikan makanan A kepada B jika B boleh membantu kurangkan berat tapi Nafsu Makan?? Hmmm.. agak mencabar, kan? Tambah plak kat Malaysia ni memang baaaanyak makanan yang lazat – lazat tapi dari segi kandungan zat dan nutrisi?? Sendiri boleh pikirkan…. Hihi..

Meh kita baca apa yang blogger ni telah share di blognya..

Berikut ialah 5 tips yang boleh diamalkan bagi mengawal Nafsu Makan anda!!

Minum air mineral
Minum air mineral dalam 5-8 gelas sehari adalah perkara yang wajib dilakukan setiap hari. Dehidrasi atau kekurangan air dalam badan boleh menyebabkan nafsu makan anda meningkat secara mendadak! Seeloknya minum sebelum waktu makan.

Makan dalam kuantiti yang kecil
Makan berulang-ulang kali dalam 4-5 kali adalah lebih baik daripada makan 3 kali dengan kuantiti makanan yang sangat banyak. Cara ini dikatakan dapat mengurangkan dan mengawal nafsu untuk makan. Tapi ingat, kuantitinya mestilah sedikit (setengah pinggan makan)

Jangan lewatkan waktu makan
Anda harus makan ikut waktu yang telah ditetapkan. Elakkan makan terlalu lewat kerana ia akan menyebabkan anda berasa sangat lapar dan membuatkan anda makan dengan banyak dan ketika itu metabolisme telahpun menurun. Hal ini sangat merugikan.

Lebihkan serat dalam menu makan anda
Serat akan membuatkan anda berasa kenyang dan secara tidak lansugn akan mengurangkan selera anda untuk makan. Lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam menu harian anda. Kebaikan serat ialah, makan banyak mana pun sukar untuk anda gemuk.

Makan secara perlahan
Makan secara perlahan akan membuatkan anda berasa cepat kenyang walaupun anda makan dalam kuantiti yang sedikit. Cara ini ternyata berkesan tetapi anda mungkin anda makan secara berulang-ulang dalam jangka masa yang pendek. Sebab tu salah satu sunnah Rasulullah ketika makan ialah kunyah makanan di dalam mulut sebanyak 40 kali.

Kalau ikutkan, tips yang beliau share kan ni adalah mudah.. tapi kadang – kadang sukar untuk kita amalkan kerana kurang disiplin. Tapi pada anda yang betul – betul mahu kurus, jangan berlengah lagi.. DO IT NOW!!!

Sayang korang korang..
Jiha…

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Baca ni! Best!