6 jenis makanan terbaik untuk detok usus



Dalam banyak – banyak detok, rasanya hampir semua orang tau yang usus kita merupakan salah satu bahagian dalam badan yang perlu kita detok selalu. Saya suka detok usus / kolon sebab memang sangat membantu kalau saya ada masalah penghadaman atau dalam sehari tu saya makan macam – macam jenis makanan. Kat sini saya nak share 6 jenis makanan yang superb untuk bersihkan kolon.

1. Epal / Cuka Epal

Epal kaya dengan fiber. Ia juga mengandungi pectin yang merupakan agen pemekat yang membantu mengeluarkan toksin dari usus sekaligus mengukuhkan lapisan usus. Pectin bertindak meyerupai jel yang akan mengaut segala toksin yang melekat di dinding usus.

2. Avocado

Sama seperti epal, avocado merupakan buah yang tinggi fiber. Avocado mempunyai 2 jenis fiber iaitu jenis larut dan tidak larut. Fiber yang tidak larut membantu pergerakan usus yang sihat yang mana ia sangat membantu menurunkan risiko mendapat kanser kolon.
Manakala fiber yang larut pula akan mengikat dengan makanan lain dan bertindak seperti ‘jeli’ sekaligus pergerakan najis dalam kolon menjadi lebih mudah. Proses ini membantu mengelakkan daripada toksin terkumpul dan mengakibatkan sembelit.

3. Flaxseed / Chia Seeds

Kedua – dua jenis fiber ini tinggi omega 3 yang mana ia bagus untuk menguatkan dinding usus dan mengelakkan keradangan. Flaxseed dan Chia Seeds juga unik kerana sifar mereka yang larut membuatkan makanan akan terikat sesame sendiri dan proses ini membantu emlancarkan lagi penghadaman.

4. Sayuran Hijau

Sayuran hijau kebiasaannya tinggi kandungan klorofil. Kadar klorofil yang tiinggi sangat  bagus untuk pembersihan usus setiap hari. Ini bukan cakap – cakap kosong,malah ada kajian yang menunjukkan klorofil bukan setakat membersihkan usus malah membunuh bakteria dan memperbaiki lapisan mukosa di dalam kolon. Ini dinyatakan dalam buku The Enzyme Cure: How Plant Enzymes Can Help You Relieve 36 Health Problems

"Fat-soluble chlorophyll adheres to the lining of the intestinal wall and retards bacterial growth, removes putrifactive bacteria from the colon, and helps heal the mucosal lining of the gastrointestinal tract,"

5. Air yang bersih bersama Garam

Kolon yang sihat ialah kolon yang sentiasa lembab. Oleh itu, pastikan anda minum anda secukupnya. Jika kolon kita kering makan toksin akan muadh terkumpul di dalamnya. Latih diri minum air sehari sehingga 3 liter bagi memastikan usus berfungsi dengan baik

6. Makanan bertapai

Sistem pencernaan kita terdiri daripada jaringan bakteria baik yang bertanggungjawab untuk mencerna makanan, menyerap  nutrien, menghalang bakteria berbahaya , dan menghapuskan toksin. Jika semua bakteria baik dibuang, pastinya proses penghadaman kita juga turut terganggu. Menambah makanan yang kaya probiotik (bakteria baik) adalah sangat penting supaya kadar bakteria baik sentiasa berada pada tahap optimum.

Jadi itulah 6 makanan terhebat yang patut kita ambil sekerap yang mungkin bagi memastikan perut yang sihat. Walau bagaimanapun, untuk cara yang lebih mudah dan selamat yang boleh kita amalkan ialah mengambil Herb-Lax.


Sebotol hanya RM53 tapi sebotol tahan sehingga 6 bulan!! murah, kan?

Kalau berminat nak dapatkannya, sila hubungi saya ok.

Jiha @ 0175012307

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Baca ni! Best!