Kepentingan Leucine Untuk Tubuh Badan


Leucine merupakan salah satu komponen terpenting dalam memastikan berat badan terkawal. Leucine ialah rangkaian asid amino yang diperlukan oleh badan. Leucine tidak boleh dihasilkan oleh tubuh kita tetapi ia boleh diperolehi daripada pelbagai sumber iaitu daging, dairy products, telur, soya dan kekacang yang lain.  Walau bagaimanapun, leucine ini sangat mudah termusnah ketika proses masakan dilakukan. Untuk mendapat sumber leucine yang lengkap dengan sumber protein , bolehlah  mendapatkannya daripada Cinch Shake. 

Dalam menurunkan berat badan, leucine berfungsi dengan mengekalkan tisu – tisu otot tanpa lemak dan membantu menyerap protein dengan lebih baik sekaligus  menghasilkan  lebih banyak otot yang berkualiti. Otot – otot yang dihasilkan ini akan menggantikan lemak – lemak dalam badan so berat dan bentuk badan yang diinginkan dapat dikekalkan.  Otot memainkan peranan yang penting kerana otot merupakan mecium pembakaran lemak terbesar dalam badan. Jadi kebanyakan kalori di dalam badan akan dibakar oleh otot.

Fungsi – fungsi lain Leucine ialah :
·         Meransang penghasilan otot yang sihat
·         Merendahkan paras gula dalam darah
·         Membolehkan otot bekerja di bawah tekanan
·         Menyimpan GLIKOGEN di dalam tisu otot yang mana glikogen ini merupakan sumber tenaga untuk  menggerakkan otot

Kekurangan leucine di dalam badan boleh sebabkan pelbagai masalah dan pastinya proses untuk menurunkan berat badan dan mengekalkannya akan terganggu. Ia juga turut mengganggu kebanyakan fungsi badan kita. Antara tanda kekurangan leucine ialah keletihan, sakit kepala, pening, kejang, otot terasa lemah dan lembik, kerengsaaan, mudah mendapat jangkitan, luka lambat sembah dan kemurungan.

Jadi pastikan makanan anda lengkap dengan semua keperluan badan bagi memastikan tubuh dapat berfungsi denga baik dan juga dapat mengekalkan kesihatan badan di paras yang optimum.

Sayang uolls sume

JIha
017-5012307

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Baca ni! Best!