9 Jenis Nutrisi Bagi Mendapatkan Kulit Yang Sihat..

Wahh.. sekarang kalau makan kene tau ape fungsi2 dan zatnya.. Bukan ape, nak dapat kulit yang cantik xsemudah yang kita sangka. perlu titik beratkan dalam soal pemakanan harian kita. Meh bace ape bende nutrisi yang penting dan bagus untuk mendapatkan kulit yang cantik dan sihat!


Credit to : Media

KULIT sihat tidak hanya memerlukan perawatan dari luar tetapi juga nutrisi dari makanan. Berikut beberapa makanan dan kandungan nutrisi yang  membantu anda mendapatkan kulit sehat dan cerah.

Air. Air menjaga akar kulit spy  tetap lembab, mengurangi garis-garis halus dan kedutan, membantu sel menyerap nutrisi dan mengeluarkan toksin daripada badan. Selain itu, air juga melancarkan sistem aliran darah, menjaga kulit tetap bersinar.




Selenium. Selenium merupakan mineral yang membantu melindungi sel-sel kulit dari radikal bebas. Selain itu, mineral ini juga berfungsi mencegah kanser. Anda boleh mendapatkan selenium dari makanan seperti kacang brazil,udang, daging , ikan cod, tuna, salmon, daging sapi, kerang, sardin, dan pasta whole-wheat.

CoQ10: Coenzyme Q10. CoQ10 merupakan antioksidan kuat yang secara alami dihasilkan di dalam tubuh. Antioksidan ini melindungi kulit dan sel-sel tubuh dari kerosakan akibat radikal bebas. Selain itu, CoQ10 juga terlibat dalam menghasilkan tenaga dan menyokong sistem imunisasi tubuh. Anda boleh mendapatkan antioksidan ini dari oily fish seperti salmon dan tuna, daging organ seperti hati, serta whole grain.

Antioksidan untuk sel sehat. Antioksidan mencegah atau memperlambat kerosakan  sel akibat radikal bebas. Kerosakan ini akan menyebabkan tanda-tanda penuaan, seperti kedutan dan kulit kering. Antioksidan biasa didapati dalam semua jenis makanan, khususnya buah dan sayuran berwarna seperti berries, tomato, aprikot, ubi, labu, bayam, ubi jalar, cabai, kacang kedelai dan jeruk.

Vitamin A untuk perbaikan kulit. Ingin kulit cerah dan halus? Makanlah buah epel, mangga, betik, pisang dan lain - lain. Buah dan sayuran ini kaya vitamin A, yang membantu menjaga kelembaban lapisan kulit bawah Selain itu, Anda juga boleh mendapatkan vitamin A dari sayuran hijau, telur, dan produk susu rendah lemak seperti keju dan susu.



Vitamin C: lindungi dari sinar matahari. Vitamin C membantu melindungi kulit dari sinar matahari. Selain itu, vitamin C juga memperbaiki kerosakan akibat radikal bebas. Radikal bebas umumnya merosakkan serat kulit seperti kolagen dan elastin. Vitamin ini bisa didapat dari paprika merah, buah sitrus, betik, kiwi, brokoli, dan sayuran hijau.

Vitamin E: tingkatkan kesehatan kulit. Vitamin E merupakan antioksidan lain yang boleh mencegah kerosakan kulit akibat sinar matahari. Vitamin ini juga berperan sebagai antiperadangan dan menguatkan sistem kekebalan tubuh. Vitamin ini boleh didapati dari minyak sayur, kacang-kacangan, biji-bijian, zaitun, bayam, asparagus, dan sayuran hijau.

Asam lemak esensial. Asam lemak esensial seperti omega-3 dan omega-6 membantu memproduksi lapisan minyak pelindung semulajadi kulit serta mencegah munculnya jerawat. Anda boleh mendapatkan lemak esensial ini dari minyak zaitun dan canola oil, biji rami, kenari, serta jenis ikan seperti salmon, sardin dan makarel.

Minyak sihat. Beberapa jenis minyak lebih kaya asam lemak esensial dibandingkan minyak lain. Virgin olive oil misalnya, lebih kaya asam lemak dibandingkan jenis minyak komersial lainnya. Minyak ini membantu melembabkan kulit dan menjaga agar kulit terlihat dan terasa sihat. (IK/OL-5) 



0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Baca ni! Best!