Bersenam Sebelum Makan Atau Selepas Makan?

Ramai juga yang keliru waktu bila yang sesuai untuk bersenam. Mengikut sumber ni

"Several studies suggest exercising while your body is low on food may be a good way to trim excess fat. In a recent paper, European researchers found that cyclists who trained without eating burned significantly more fat than their counterparts who ate."

          Jadi jelas di sini menunjukkan, bersenam sebelum mengambil sebarang makanan memberi kesan yang lebih baik kepada orang yang ingin menurunkan berat badan. ini kerana , ketika bersenam kita memerlukan tenaga. Bila perut kita kosong, badan akan memaksa lemak - lemak yang ada untuk dipecahkan dan dibakar untuk menghasilkan tenaga. Dengan cara ini membuatkan lemak - lemak di badan akan berkurangan.   

          Walau bagaimanapun, jika anda sedang kelaparan lebih elok sekiranya anda tangguhkan dulu niat anda untuk bersenam. Ini kerana ketika kelaparan dan anda melakukan senaman ia akan mendorong badan berada di dalam mod kebuluran dan perkara ini sangat tidak bagus untuk anda yang mahu turunkan berat. Apabila kita berada dalam kebuluran, kita akan makan apa sahaja tanpa mengira kandungan kalori dan dikhuatiri kalori yang masuk itu melebihi daripada kalori yang dibakar ketika bersenam tadi.

Jadi, jika anda mahu mulakan senaman pastikan anda mula selepas makanan siap dihadam iaitu selepas 3 jam mengambil makanan berat.


Najihah Sudi
Pengedar Shaklee Anda
Facebook : Najihah Sudi
Page : Tips Diet Mudah & Berkesan
MObile : 0175012307
 

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Baca ni! Best!